דף הבית

מאמרים

חג פסח שני חל השנה ביום חמישי בערב ויוצא בשישי בלילה , ואז ישר נכנסת השבת .

אבל מה ? המכירה של החמץ עדיין בתוקף ואסור לגעת בחמץ הזה .

בנוסף כל הכלים הם של פסח ויש הרבה פוסקים האומרים שיש על החמץ מוקצה כי הוא היה אסור בבין השמשות של שישי, ויכול להיות שאנשים יכשלו בחמץ בחג הפסח ..לכן לא אוכלים ולא נוגעים בחמץ עד מוצאי שבת !!! בכך אנו זוכים בעוד יום של מצווה . 

לגבי הדלקת הנרות בכניסת השבת הנשים מדליקות כמובן מאש לאש..ומברכות את הברכה הרגילה של השבת!

כנ"ל לגביי הקידוש עושים קידוש רגיל כמו בכל שבת ואוכלים מצות.. על המצות יש לברך המוציא לחם מן הארץ  .

 

חג שמח וכשר !!! 

חג שני יצא השנה בחמישי ושישי לכן על מנת שנוכל לבשל מהחג עצמו בשישי לצורך שבת יש לעשות עירוב תבשילין.

יש דין שאומר שאסור להכין משבת ליום טוב או מיום טוב לשבת .

מה זה עירוב תבשילין ?

לוקחים שני תבשילים כגון מצה וביצה קשה ...מברכים את הברכה של העירוב "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על מצוות עירוב.."

לאחר מכן יש לומר "בזה עירוב יהיה לנו מותר לבשל ולהדליק את הנר ולעשות את כל הצרכים שלנו מיום לשבת..." ושומרים את העירוב הזה עד שבת ואוכלים אותו בשבת . 

 

חג שמח !! 

 

יָפָרְגִי – כרוב ממולא בשר.

כרוב ממולא

מתכון להכנת  יָפָרְגִי, כרוב ממולא בשר, מאכל קווקזי מדהים.

משך ההכנה: שעתיים וחצי 
מספר מנות: 16

מצרכים לצורך הכנת המתכון:

כרוב גדול
1/2 ק"ג בשר טחון (לא משנה איזה)
פטרוזיליה, כוסברה, שמיר - קצוצים דק
2 כפות אורז (לא מבושל)
פלפל , מלח
4-5 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לרבעים
1 קופסת רסק עגבניות

אופן ההכנה:
מרככים את הכרוב במים רתוחים , ומפרידים את העלים: מניחים בקערה/סיר גדול מספיק להכיל את כל הכרוב, שופכים עליו מים רותחים + מעט מלח, ונותנים לו לעמוד עד שהמים נוחים למגע יד. מפרידים בזהירות את העלים שישארו שלמים ויפים.
מערבבים את הבשר עם הפטרוזיליה, הכוסברה, השמיר, האורז השטוף והמלח והפלפל.
יוצרים כדור מתערובת הבשר, ועוטפים אותו בתוך עלה כרוב, ומהדקים יפה יפה. באופן הזה ממלאים את כל עלי הכרוב.
בסיר ריק מסדרים את הכרוב הממולא ותפוחי האדמה.
מרתיחים קומקום מלא מים, ושופכים על תכולת הסיר.
מעמידים על האש ומביאים לרתיחה.
בעזרת כף מסירים את הקצף שצף למעלה.
מוסיפים מעט מלח ואת קופסת רסק העגבניות.
מנמיכים את האש, ומבשלים כשעה.

                                                                                                  אנחנו שמחים להציג פינה שבועית שבה נסקר ב"נ בתי-כנסת קווקזים ברחבי הארץ.

                                                                       במידה ואתם מכירים בית-כנסת לעדה הקווקזית אתם מוזמנים לשלוח למייל This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. ונוכל יחד להציג אותו לשאר הקהילה.

 

                     בית כנסת - בית תנחום (טירת הכרמל)

 

 

                                                                                                   4848_413_256_90.jpg

 

בטירת הכרמל שבצפון חיים אלפי יהודיים יוצאי העדה הקווקזית. רובם ככולם מרוחקים היו ממסורת ישראל וממצוות הדת. אלא שהמרחק הרוחני הזה, הולך ומצטמצם בשנים האחרונות, ליתר דיוק ב 6 השנים האחרונות. הבסיס המוצק לשינו המבורך נעוץ בבית הכנסת המפואר של יהדות קווקז שנבנה לפני כ 6 שנים על ידי הרב יהודה יעקובוב - רב העדה.

 

בשנות ה 90 ביקר הרב יעקובוב במוסקבה מתוך מטרה לגייס תרומה לבנית בית צנוע שישמש כמקום תפילה להיודים הקווקזים שבעיר עכו. בן דודו של הרב, הפנה אותו ליהודי מולטי מיליארדר בשם טלמן איסמאילוב וזה שאל אותו לתכניותיו. הרב יעקובוב סיפר לו כי ברצונו להקים מבנה צנוע לתפילה שעלותו הכוללת להערכתו היא כ 180000 דולרים. טלמן הסכים אך דרש כי בית הכנסת הקווקזי יהיה מיוחד ושונה והקציב למען המטרה כמליון דולר. כך הוקם בית הכנסת הקווקזי המפואר שבעיר עכו. שנים ספורות לאחר מכן חש הרב כי אין הוא ותכניותיו בדבר הנחלת יהדות והשפעה רוחנית עולים יפה בעכו והא פנה לטירת הכרמל.  קודם לכן הספיק הרב לבנות בית כנסת גדול ומרשים בעיירה שדרות גם בתרומה של יהודי קווקזי בשם יעקובוב ממוסקבה, שמתחילה לא  חפץ היה אלא לקיים טקס אזכרה לאביו ומכאן ועד לגיוסו לטובת הענין היתה הדרך קצרה.
 
כאשר מדובר בבתי כנסת קווקזים, הדרכים כלם מסתבר, מובילות למוסקבה ואכן שם פוגש הרב שני אחים בשם זאור וזאקיף גורומוב, קווקזים כמובן, שביקשו להקים שם לאביהם תנחום ז"ל. 
 
האחים הרימו את התרומה הגדולה להקמת הבית [שני מיליון דולר] והבנייה החלה בקצב מזורז והסתיימה כעבור שנה ושלושה חודשים: "הרבה סייעתא דשמיא וגם כסף" מסביר הרב. באורח פלא הסתיימה העבודה בפרשת תרומה שנקראה באותה שבת ובטקס חנוכת הבית המואר שהתקיים השתתפו הרב הראשי לישראל הרב בקשי דורון, הרב הראשי ליהדות מוסקבה הרב גולדשמידט ואישים חשובים נוספים מרוסיה ואזרביג'ן. 
 
זמן קצר לאחר מכן ארעה טרגדיה: האח זאור, שהיה מאורס ועמד לפני חתונתו נרצח על ידי אלמונים ביום תענית אסתר. הסיבה לרצח לא פוענחה עד היום ותמונתו של זאור בצד תמונתו של האב מוצגת במבואה של בית הכנסת. 
 
                                                                                                                3535_413_275_90.jpg
בית הכנסת
הכניסה לבית הכנסת עוברת דרך שביל נעים ורחב, בצידו מטפסים פרחים וצמחים המטופלים ביד אוהבת ["אף צמח לא נבחר באקראי" אומר אביחי בנו של הרב]. בקצה השביל ניצבות שתי דלתות מרשימות שיובאו הישר מאינדונזיה ושוקמו כאן בבית הכנסת. השערים נפתחים אל רחבה שטופת אור זרקורים המוקפת בגינה ובמפלי מים שקטים. ברחבה זו מתקיימים ארועים שונים כגון בר מצוות, בריתות ואפילו חתונות. זו הסיבה שבקצה של הרחבה מוצבת חופה ברזל לבנה יפהפיה. 
 
בית הכנסת עצמו תחום גם בדלתות עץ מפוארות, וארון הקודש והבימה נבנו לפי מורשת יהדות קווקז. מעל דלתות הארון מגולפת ביד אמן תבנית של הכותל המערבי ובצדדיו מוצבים עמודי ענק המעוטרים בצבעי זהב, לבן, ובעיטורים צבעוניים כמו גם אבני חן נדירות. מתקרת ההיכל המפואר משתלשלות נברשות פאר מצופות זהב [24 קראט], ולא פחות מתשעה עשר חלונות ויטראז' ממוקמים ברחבי בית הכנסת: שבעה כנגד שבעת המינים ושנים עשר נוספים בכיפת בית הכנסת המסמלים את שנים עשר השבטים.
 

ניתן לקבוע בוודאות כי ההקפדה על הפרטים הקטנים מבהירות כי אין ולו פרט מיותר בבית הכנסת הקווקזי. הרב, שמסרב להודות כי הוא אמן גדול בנשמתו, הסתובב בבתי כנסת רבים ושאב מחלקם רעיונות שלהם עשה אינטרפרציה אישית שמתבררת כמוצלחת ביותר. "יש כאן פריטים מאוסטריה, מהודו, מאינדונזיה, ממרוקו, מספר לנו בנו של הרב ומצביע בדרך אגב על המתקן הלכאורה איזוטרי של 'נטילת הידיים' שעלה לפי דרישת הרב ממרוקו וקיבל כאן את הפינה המיוחדת שלו.

                                                                                                                            4747_413_276_90.jpg
 
מנינים
בבית הכנסת פועלים תמידים כסדרם מנינים לשחרית מנחה וערבית. מועד תפילת שחרית הוא בזמן "הנץ החמה" מאחר שרבה של העיר עכו הרב לופס זצ"ל שהיה רבו של הרב יעקובוב נהג כך במשך כל ימיו. זמן התפילה המיוחד מושך אליו אנשים עובדים שחפצים לצאת מוקדם למלאכת יומם והתפילה מהוקדמת מאפשרת להם לשלב בין התפילה לעבודה וכך אפשר למצא בשעות הבוקר מתפללים רבים מערים נוספות כמו חיפה ומגדל העמק ועוד. בין מנחה וערבית מתקיימים שיעורי תורה

פעילות בעמותה

חדשות עמותת קש"ב

האתר הוקם על ידי פיקאס בניית אתרים, עיצוב אתרים, קידום אתרים